Weblogue colectivo do projecto Mediascópio - CECS / Universidade do Minho | RSS: ATOM 0.3 |




Envie este post



Remember me (?)



All personal information that you provide here will be governed by the Privacy Policy of Blogger.com. More...



Concentração dos media em 10 países europeus: um estudo Acaba de ser publicado na Holanda um importante estudo sobre concentração da propriedade dos media na Europa, envolvendo dez países. Intitulado "A mapping study of media concentration and ownership in ten european countries", o estudo de 257 páginas, coordenado por David Ward, estuda o problema nos seguintes países: Espanha, França, Itália, Alemanha, Luxemburgo, Reino Unido, Bélgica, Suiça, Suécia e Holanda. Eis um sumário das principais conclusões:

? "A wide range of regulatory instruments is employed in the countries to ensure that media markets remain plural. At the same time, competition policy is becoming an increasingly central mechanism for assessing whether a merger or acquisition involving a media company will have a detrimental effect on the sector. The instruments employed by the ten countries in the broadcasting sector range from ceilings for market share that any one broadcaster is allowed (and traditionally in Italy financial ceilings) and diversity in terms of shareholders (France) to less media-specific rules that are built on the idea of maintaining fair competition in markets. In some cases there are special provisions for mergers or acquisitions involving media companies (the UK); in other cases the media are subject to the same competition rules as any other industrial sector. ? The majority of countries in the study, which have set limits on market shares for the media industry, are witnessing concentration levels that are reaching the established ceilings and there is a lack of effective instruments to deal with the issue of increased market presence brought about by performance. ? Levels of concentration differ considerably in the ten countries as well as in the different sectors within each country investigated in this report. High concentration in one sector may be complemented by a moderate degree of concentration in another sector in the same country. However, calculations of media concentration show that in nearly all sectors included in the report concentration levels are increasing. ? During the past decade there has been increasing concentration of ownership throughout Europe; and this raises considerable pluralism issues. In the majority of countries in this study the press sector consists of a handful of newspaper groups that dominate the sector, despite the fact that there are thousands of titles available across Europe. ? The television and radio industries have also witnessed growing concentration in the respective markets as companies have grown through superior performance or through acquisition and merger. In most television and radio markets a strong public service broadcaster has retained significant market power. Since the introduction in the 1980s of commercial broadcasting in most of the countries covered by this study, there has been an increasing presence of a small number of large groups, which now dominate the commercial radio and television sectors".


0 resposta(s) para “”

Responder





Quem somos

» Manuel Pinto
» Helena Sousa
» Luis Antonio Santos
» Joaquim Fidalgo
» Felisbela Lopes
» Madalena Oliveira
» Sara Moutinho
» Daniela Bertocchi
» Sergio Denicoli

» E-MAIL

Últimos posts

» A responsabilidade do jornalista No blogue Dois...
» Saddam: distorções intermináveis No espaço de d...
» Segredo de justiça e os media
» O Euro 2004 na televisão 1. Evolução da audiênc...
» O que diz o Prof. Marcelo Será que estava tudo ...
» Frase do dia "Si se pide que los jueces estén b...
» Problemas Parece haver problemas com o blogspot. ...
» Créditos para os assessores do futuro primeiro min...
» BBC intensifica esforços para reforçar credibilidade
» Um desafio de Pacheco Pereira aos jornalistas O...

Ligações


Arquivos

» abril 2002
» maio 2002
» junho 2002
» julho 2002
» agosto 2002
» setembro 2002
» outubro 2002
» novembro 2002
» dezembro 2002
» janeiro 2003
» fevereiro 2003
» março 2003
» abril 2003
» maio 2003
» junho 2003
» julho 2003
» agosto 2003
» setembro 2003
» outubro 2003
» novembro 2003
» dezembro 2003
» janeiro 2004
» fevereiro 2004
» março 2004
» abril 2004
» maio 2004
» junho 2004
» julho 2004
» agosto 2004
» setembro 2004
» outubro 2004
» novembro 2004
» dezembro 2004
» janeiro 2005
» fevereiro 2005
» março 2005
» abril 2005
» maio 2005
» junho 2005
» julho 2005
» agosto 2005
» setembro 2005
» outubro 2005
» novembro 2005
» dezembro 2005
» janeiro 2006
» fevereiro 2006
» março 2006
» abril 2006
» maio 2006
» junho 2006
» julho 2006
» agosto 2006
» setembro 2006
» outubro 2006
» novembro 2006
» dezembro 2006
» janeiro 2007

Livros

TV do futebol

» Felisbela Lopes e Sara pereira (orgs) A TV do Futebol; Porto: Campo das Letras

» Televisão e cidadania. Contributos para o debate sobre o serviço público. Manuel Pinto (coord.), Helena Sousa, Joaquim Fidalgo, Helena Gonçalves, Felisbela Lopes, Helena Pires, Luis António Santos. 2ª edição, aumentada, Maio de 2005. Colecção Comunicação e Sociedade. Campo das Letras Editores.

» Weblogs - Diário de Bordo. António Granado, Elisabete Barbosa. Porto Editora. Colecção: Comunicação. Última Edição: Fevereiro de 2004.

» Em nome do leitor. As colunas do provedor do "Público". Joaquim Fidalgo. Coimbra: Ed. Minerva. 2004

» Outras publicações do CECS

Eventos

» Conferência: A Nova Entidade Reguladora no quadro das políticas de Comunicação em Portugal (2006)

» I Congresso Internacional sobre Comunicação e Lusofonia (2005)

» Jornadas ?Dez Anos de Jornalismo Digital em Portugal: Estado da Arte e Cenários Futuros? (2005)

» Todos os eventos







Subscribe with Bloglines


Technorati Profile Powered by Blogger and Blogger Templates